CDP for TET SET-65

Child Development and Pedagogy for TET Exam | SET – 65

Child Development and Pedagogy for TET Exam
बाल विकास और शिक्षा शास्त्र बहुविकल्पीय प्रश्न

Welcome to our exclusive collections of previously asked Child development and Pedagogy (CDP) multiple choice questions (MCQ) asked in previous HP-TET Exams. Child development is the very important section for TET exams. In this section 30 question will be asked and candidates can score above 25+ marks easily. In this section mainly questions asked from inclusive Education, child development, and learning pedagogy click given below link in bottom of each page for complete study notes of child development..
इस पोस्ट में हम बाल विकास और शिक्षा शास्त्र से सम्बंधित कई महत्वपूर्ण बहुविकल्पीय प्रश्न प्रस्तुत कर रहे है , जो कई प्रतियोगी परीक्षाओ में पूछे जाते है. जैसे TET, CTET, JEE, AIPMT, PMT, Police exams ,army exams, CDSE , SBI Clerk , SBIPO, PO, RRB , IBPS PO , PSc, State PSC, Patwari, Samvida, Teacher recruitment test, UPSC, SSC, CGL, SI, CTET, TET, CDS, MAT, SSC 10+2, CLAT, NIFT, SBI, IBPS Clerk, Vyapam, आदि.

Child Development and Pedagogy for TET Exam | SET – 65


Question : 1-10

Question : 1

प्रयोग संचालित करने का पहला मुख्य चरण है -

[A].   आँकड़ा संकलन
[B].   उपकरण व्यवस्था
[C].   आँकड़ा विश्लेषण
[D].   परिकल्पना निर्माण


Asked in:Himachal Pradesh TET JBT/D.El.Ed-June-2019



Question : 2

Who gave social learning theory ?

[A].   Skinner
[B].   Piaget
[C].   Bruner
[D].   Albert Bandura


Asked in:HP TET Non-Medical-June-2020



Question : 3

बुद्धि लब्धि की गणना का सूत्र है-

[A].   [ मानसिक आयु/100 ] X वास्तविक आयु
[B].   [ मानसिक आयु / वास्तविक आयु ] X 100
[C].   [ वास्तविक आयु / मानसिक आयु ] X 100
[D].   इनमें से कोई नहीं


Asked in:Himachal Pradesh TET ARTS June-2019



Question : 4

Which one of the following is an emotion ?

[A].   Memory
[B].   Fear
[C].   Attention
[D].   Stimulus


Asked in:HP TET Non-Medical-June-2020



Question : 5

Child tendency to respond to stimuli that the similar to conditioned stimulus is

[A].   Readiness
[B].   Acquisition
[C].   Discrimination
[D].   Generalisation


Asked in:Himachal Pradesh TET JBT/D.El.Ed-June-2019



Question : 6

According to Edward torman behaviour is best understood as :

[A].   Moral and purposive
[B].   A collection of S-R connections
[C].   A consequence og trial and error learning
[D].   A series of associated muscle twitches


Asked in:Himachal Pradesh TET Medical-June-2019



Question : 7

Most suitable test to measure for nine years intelligent child

[A].   TAT
[B].   WAIS
[C].   WPPSI
[D].   WISC


Asked in:Himachal Pradesh TET JBT/D.El.Ed-June-2019



Question : 8

व्यक्ति एक दूसरे से भिन्न क्यों होते है ?

[A].   वातावरण के प्रभाव के कारण
[B].   जन्मजात विशेषताओं के कारण
[C].   वंशानुक्रम और वातावरण की अंत:क्रिया के कारण
[D].   माता-पिता से प्राप्त जीनों (Genes) के कारण


Asked in:Himachal Pradesh TET ARTS June-2019



Question : 9

Forgetting is not one caused by

[A].   Decay
[B].   Disease
[C].   Interference
[D].   Deprivation


Asked in:Himachal Pradesh TET JBT/D.El.Ed-June-2019



Question : 10

प्रत्यक्षण के गेस्टाल्ट सिद्धांत के अनुसार निम्नांकित में सेकौन कथन असत्य है ?

[A].   व्यक्ति किसी वस्तु का प्रत्यक्षण अलग-अलग न करके सम्पूर्ण रूप से करता है ।
[B].   प्रत्यक्षण संगठन का स्वरूप अर्जित होता है ।
[C].   व्यक्ति जिस वस्तु का प्रत्यक्षण करता है, उसके मस्तिष्क में संबधित क्षेत्र में भी कुछ परिवर्तन हो जाता है ।
[D].   दृष्टि क्षेत्र में ससंजक बल (Cohesive force) तथा अवरोधक बल (Restrsining Force ) दोनों ही मौजूद रहते है ।


Asked in:Himachal Pradesh TET ARTS 2014






To Read Next Set
Click on below links



Please Read These Useful Post Also
कृपया इन्हें भी पढ़ें



MCQs Practice Sets for Sure Success in all competitive exams



No comments:

Post a Comment