CDP for TET SET-85

Child Development and Pedagogy for TET Exam | SET – 85

Child Development and Pedagogy for TET Exam
बाल विकास और शिक्षा शास्त्र बहुविकल्पीय प्रश्न

Welcome to our exclusive collections of previously asked Child development and Pedagogy (CDP) multiple choice questions (MCQ) asked in previous HP-TET Exams. Child development is the very important section for TET exams. In this section 30 question will be asked and candidates can score above 25+ marks easily. In this section mainly questions asked from inclusive Education, child development, and learning pedagogy click given below link in bottom of each page for complete study notes of child development..
इस पोस्ट में हम बाल विकास और शिक्षा शास्त्र से सम्बंधित कई महत्वपूर्ण बहुविकल्पीय प्रश्न प्रस्तुत कर रहे है , जो कई प्रतियोगी परीक्षाओ में पूछे जाते है. जैसे TET, CTET, JEE, AIPMT, PMT, Police exams ,army exams, CDSE , SBI Clerk , SBIPO, PO, RRB , IBPS PO , PSc, State PSC, Patwari, Samvida, Teacher recruitment test, UPSC, SSC, CGL, SI, CTET, TET, CDS, MAT, SSC 10+2, CLAT, NIFT, SBI, IBPS Clerk, Vyapam, आदि.

Child Development and Pedagogy for TET Exam | SET – 85


Question : 1-10

Question : 1

मनोविज्ञान की विषय-वस्तु क्या है ?

[A].   समाजीकरण
[B].   प्रत्यक्षीकरण
[C].   विकास
[D].   व्यवहार का विज्ञान


Asked in:HP TET Non-Medical-Nov-2020



Question : 2

परिकल्पना एक ______ होता है।

[A].   सिद्धांत
[B].   प्रायोगिक
[C].   सिद्धांत को नकारना
[D].   सिद्धांत का परीक्षण


Asked in:HP TET Non-Medical-Nov-2020



Question : 3

Whose component is encoding ?

[A].   Motivation
[B].   Learning
[C].   Memory
[D].   Interest


Asked in:Himachal Pradesh TET Medical-June-2020



Question : 4

प्रयोगों को ______

[A].   एकत्रित किया जा सकता है।
[B].   दोहराया जा सकता है।
[C].   स्मरण किया जा सकता है।
[D].   इनमें से कोई नहीं।


Asked in:HP TET Non-Medical-Nov-2020



Question : 5

अल्पकालीन स्मृति को और किस नाम से जानते

[A].   सांवेदिक स्मृति 
[B].   सक्रिय स्मृति 
[C].   इकोइक स्मृति 
[D].   इनमे से कोई नहीं


Asked in:Himachal Pradesh TET JBT/D.El.Ed-Nov-2019



Question : 6

निगमनात्मक तर्क में अर्थ अनुमान की दिशा क्या है?

[A].   सामान्य से विशिष्ट
[B].   विशिष्ट से सामान्य
[C].   सामान्य से सामान्य
[D].   विशिष्ट से सामान्य


Asked in:Himachal Pradesh TET ARTS-June-2020



Question : 7

What is conditioned stimulus in Pavlov’s conditioning theory ?

[A].   Bell
[B].   Food
[C].   Salivation
[D].   None of these


Asked in:Himachal Pradesh TET Medical-June-2020



Question : 8

"बच्चे भाषा सीखने की एक व्यवस्था के साथ पैदा होते हैं" किसके द्वारा कहा गया ?

[A].   नाओमचामस्की
[B].   स्किनर
[C].   थार्नडाइक
[D].   इनमें से कोई नहीं


Asked in:Himachal Pradesh TET ARTS-June-2020



Question : 9

सीखी हुई अनुक्रिया का लुप्त होना क्या कहलाता है ?

[A].   सामान्यीकरण
[B].   विभेदन 
[C].   विलोप 
[D].   स्वतः पुनः प्राप्ति


Asked in:Himachal Pradesh TET JBT/D.El.Ed-Nov-2019



Question : 10

What is the main objective of teaching Math, according to NCF 2005?

[A].   To give knowledge of arithmeticts to the children
[B].   To develop interest towards math
[C].   To develop logical and problem solving ability in the children
[D].   Emotional development of child


Asked in:Himachal Pradesh TET ARTS 2016






To Read Next Set
Click on below links



Please Read These Useful Post Also
कृपया इन्हें भी पढ़ें



MCQs Practice Sets for Sure Success in all competitive exams



No comments:

Post a Comment